Schrijven voor het web

 
18 november 2008

Aantrekkelijk schrijven voor het web wordt door gebruik te maken van een aantal stelregels een stuk makkelijker. Vorige maand kregen we bij Sogyo de gerenommeerde IT-journalist Gijs Hillenius op bezoek. In twee avonden heeft hij geprobeerd ons de fijne kneepjes van zijn vak bij te brengen. Een aantal van de belangrijkste regels zal ik in deze post presenteren.

Op het web is het zaak de lezer kort en krachtig van informatie te voorzien. Het is immers het tijdperk van de RSS reader en de beslissing om door te lezen valt binnen de titel en de eerste regels tekst. Zorg ervoor dat de context van je verhaal duidelijk is zodat de lezer weet waarom het belangrijk is het artikel te lezen.

Benoem eventueel de doelgroep in de tekst en hou de tekst persoonlijk. Vermijd het woord “men” en “mensen”. Vervang dit door een specifiekere term zoals “collega’s” of “directie”. Controleer je feiten en zorg ervoor dat de 5 W’s (Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer) over het aangesneden onderwerp behandeld worden.

Gebruik een titel zonder metaforen en zorg ervoor dat deze de lading van het artikel dekt. Probeer verder in de eerste zin de inhoud van de kop in andere bewoordingen te herhalen. Voor de flow van de tekst is het verstandig het woord “niet” zo min mogelijk te gebruiken. De lezer moet hierbij namelijk nadenken over wat er “wel” wordt bedoeld en hierbij is de kans groter dat hij afhaakt met lezen. Varieer in de lengte van je zinnen. Over het algemeen geldt “korte zinnen zijn beter”. Streef naar één werkwoord per zin en schrap woorden waar mogelijk.

De opmaak en het uiterlijk van de tekst zijn erg belangrijk. Maak gebruik van plaatjes, alinea’s en subkoppen. Het kan aantrekkelijk zijn tekst in een kader te plaatsen. Tekst die in een kader staat heeft immers meer kans gelezen te worden dan het artikel zelf. Gebruik in geen geval uitroeptekens, let op de interpunctie en vermijd fouten in spelling en grammatica.

Draag een autoriteit aan in je tekst. Deze kan je de genoemde feiten bevestigen en draagt bij aan de geloofwaardigheid van je verhaal. Zorg dat een quote bijdraagt aan de onderbouwing van je verhaal en niet te lang is. Lees voordat je op publish klikt op zijn minst nog even de tekst hardop aan jezelf voor. Zo merk je of de tekst ‘loopt’. Beter nog is het om de tekst door te laten lezen door een ander.


Werken met ?
Kijk dan bij onze mogelijkheden voor zowel starters als ervaren engineers.


Categorieën: Professionele vaardigheden

Tags:


Reactie

  • Ik was ook bij die bezoeken, maar toch vraag ik me af of alles precies toepasbaar was op weblogs. Je loopt het risico om het persoonlijke van een weblog een beetje te verliezen.
    Het feit dat je de schrijver over het algemeen kunt benaderen geeft binding, maar bij een minder persoonlijke tekst gebeurt dat ook minder. Dus dat maakt je weblog dan slechter.

    Dus ik zou de 5 W’s en de autoriteit als wenselijk, maar niet noodzakelijk beschouwen. Ook het ‘kort en krachtig’ is niet altijd wenselijk, alhoewel te langdradig zeker niet goed is. Maar bij de kop en de eerste paar regels is dit juist wel belangrijk.

    En een niet genoemd punt is de opbouw.Het idee is om met het meest belangrijke te beginnen, en met het minst belangrijke te eindigen. Dit is vooral handig omdat je de lezer niet al te snel kwijtraakt en de tekst bij nieuwsberichten ingekort kan worden.
    Maar het laatste kan niet bij een weblog, en ik denk dat de manier dat mensen lezen anders is geworden. Als iemand naar iets specifieks op zoek is scant hij de pagina totdat hij gevonden heeft wat hij zoekt. Dit gebeurt zelfs als de beginalinea’s hem eigenlijk niet zoveel boeien.
    Dus ik denk dat de beginregels duidelijk moeten maken waar het over zal gaan, en daarna hoor je je vrij te voelen qua indeling (alhoewel hij wel logisch moet zijn, anders scant het zo lastig).

    Geplaatst op 18 november 2008 om 12:13 Permalink