Schrijven voor het web

Aantrekkelijk schrijven voor het web wordt door gebruik te maken van een aantal stelregels een stuk makkelijker. Vorige maand kregen we bij Sogyo de gerenommeerde IT-journalist Gijs Hillenius op bezoek. In twee avonden heeft hij geprobeerd ons de fijne kneepjes van zijn vak bij te brengen. Een aantal van de belangrijkste regels zal ik in deze post presenteren.

Op het web is het zaak de lezer kort en krachtig van informatie te voorzien. Het is immers het tijdperk van de RSS reader en de beslissing om door te lezen valt binnen de titel en de eerste regels tekst. Zorg ervoor dat de context van je verhaal duidelijk is zodat de lezer weet waarom het belangrijk is het artikel te lezen.

Benoem eventueel de doelgroep in de tekst en hou de tekst persoonlijk. Vermijd het woord “men” en “mensen”. Vervang dit door een specifiekere term zoals “collega’s” of “directie”. Controleer je feiten en zorg ervoor dat de 5 W’s (Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer) over het aangesneden onderwerp behandeld worden.

Gebruik een titel zonder metaforen en zorg ervoor dat deze de lading van het artikel dekt. Probeer verder in de eerste zin de inhoud van de kop in andere bewoordingen te herhalen. Voor de flow van de tekst is het verstandig het woord “niet” zo min mogelijk te gebruiken. De lezer moet hierbij namelijk nadenken over wat er “wel” wordt bedoeld en hierbij is de kans groter dat hij afhaakt met lezen. Varieer in de lengte van je zinnen. Over het algemeen geldt “korte zinnen zijn beter”. Streef naar één werkwoord per zin en schrap woorden waar mogelijk.

De opmaak en het uiterlijk van de tekst zijn erg belangrijk. Maak gebruik van plaatjes, alinea’s en subkoppen. Het kan aantrekkelijk zijn tekst in een kader te plaatsen. Tekst die in een kader staat heeft immers meer kans gelezen te worden dan het artikel zelf. Gebruik in geen geval uitroeptekens, let op de interpunctie en vermijd fouten in spelling en grammatica.

Draag een autoriteit aan in je tekst. Deze kan je de genoemde feiten bevestigen en draagt bij aan de geloofwaardigheid van je verhaal. Zorg dat een quote bijdraagt aan de onderbouwing van je verhaal en niet te lang is. Lees voordat je op publish klikt op zijn minst nog even de tekst hardop aan jezelf voor. Zo merk je of de tekst ‘loopt’. Beter nog is het om de tekst door te laten lezen door een ander.