Lichtgewicht SCRUM

Wat me opvalt aan veel pogingen die ik ondernomen zie worden door teams die  ‘agile’ willen gaan werken is dat bijna iedereen zich vergist in de hoeveelheid bureaucratie dit met zich meebrengt. Zo wordt je als agile ontwikkelaar geacht allereerst na te denken over functionaliteit en dit via storypoints te gaan inplannen. Vervolgens moet je iedere week – of iedere twee weken – een uitgebreide sprintplanning maken waarin je geacht wordt je userstories op te gaan delen in zo goed mogelijk ingeschatte tasks. Vervolgens is het zo dat je elke task die je uitvoert netjes moet bijwerken in het issue-tracking systeem om de velocitymeting bij te houden.

Veel teams raken gefrustreerd door de tooling. Zo is een issue-tracking systeem als Trac, Jira of TFS nogal bewerkelijk als je stories, issues en de hele rataplan hierin wilt managen. Wat ik dan ook veel zie in de praktijk is dat men toch maar weer teruggrijpt naar excel of google spreadsheets voor het bijwerken van workitems, uit pure kliktijdverspillingsfrustratie. Wat wel bijna altijd werkt en blijft werken zijn post-its op de muur met de drie bekende kolommen van het SCRUM bord.

Kan je dat nu niet handig en vooral eenvoudig combineren? Hieronder het resultaat.

Via een eenvoudige Google Spreadsheet met één tabje workitems (met key, name, description en estimation kolommen) en één tabje teamleden (naam & emailadres) wordt bovenstaand SCRUM bord electronisch gegenereerd. Elke regel in de workitemtab krijgt een eigen “post-it” in de TODO kolom. Op moment dat de post-it (na selectie van het teamlid) in de IN PROGRESS kolom gesleept wordt gaat een teller lopen die meet hoeveel tijd dit workitem heeft gekost. Als hij naar DONE gesleept wordt stopt de teller. Een kleine burndownchart (fixed 5 intervallen terug) geeft snel inzicht hoe het staat met de snelheid.

Voordelen die ik zo zie:

  • Workitem CRUD in een spreadsheet (is veel sneller & fijner dan een klikkerdieklik issue tracker)
  • Direct inzicht in de voortgang van je sprint door real-time burn-down en de gravatar fotoweergave bij de workitems
  • Simpele drag & drop lijkt veel op post-its plakken

Iemand anders suggesties/ervaringen?